Στο δίλημμα αυτό κλήθηκε να απαντήσει το Υπουργείο Παιδείας προκειμένου να επιλέξει ανάμεσα σε δύο πιλοτικά προγράμματα σπουδών για τον τρόπο που θα διδάσκεται το μάθημα της Μουσικής στα δημόσια σχολεία.
Στο πρόγραμμα Α΄, το οποίο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Ψηφιακού Σχολείου, η Μουσική προτείνεται να διδάσκεται αποκλειστικά από εκπαιδευτικούς Μουσικής από την Α΄ τάξη Δημοτικού έως και τη Γ΄ Γυμνασίου.
Στο πρόγραμμα Β΄, όμως, θεωρείται ότι οι εκπαιδευτικοί οποιασδήποτε ειδικότητας που απλώς επιθυμούν να διδάξουν Μουσική, ακόμη κι αν δεν έχουν ειδικές γνώσεις, θα μπορούσαν να το τολμήσουν, αρκεί να έχουν για βοηθό τους ένα δάσκαλο γενικής παιδείας!...
Στο πρόγραμμα Β΄ μάλιστα η Μουσική θα διδάσκεται μόνο εφόσον επιλεχτεί από το σύλλογο εκπαιδευτικών και απλώς για ένα εξάμηνο, το οποίο ίσως για ένα μαθητή να είναι και το μοναδικό στη διάρκεια των υποχρεωτικών σπουδών του αν δε σταθεί αρκετά τυχερός...
Σε συνάντηση εκπαιδευτικών Μουσικής που έγινε πριν τις εορτές στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Αθηνών και παρευρέθησαν οι συγγραφείς της Α΄ Πρότασης αλλά και πολλοί εκπρόσωποι συλλόγων εκπαιδευτικών και Μουσικής καθώς και οι εμπνευστές της Β’ Πρότασης, οι τελευταίοι προσπάθησαν ματαίως να καθησυχάσουν τους εξαιρετικά ανήσυχους εκπαιδευτικούς Μουσικής -καθώς και τη Σχολική τους Σύμβουλο-, προβάλλοντας τη χρησιμότητα του δικού τους προτεινόμενου πιλοτικού προγράμματος σπουδών. Όμως, η αντίπαλη άποψη -όπως διατυπώθηκε με κατηγορηματικό τρόπο- θεωρεί ότι η Πρόταση Β΄ πρέπει να αποσυρθεί άμεσα, καθώς βάζει στο μάτι του κυκλώνα πρώτα από όλους τους ίδιους τους μαθητές και κατόπιν φυσικά ολόκληρο τον κλάδο τους.
Παρόλο που σε ανακοίνωση του Esos στις 28-11-2011 αναφέρεται ότι κατά την πιλοτική εφαρμογή θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα της Πρότασης Α΄, ενώ η Πρόταση Β΄ θα αξιοποιηθεί μόνο για τον εμπλουτισμό του μαθήματος, όλοι οι εκπαιδευτικοί Μουσικής ανησυχούν ιδιαιτέρως γιατί γνωρίζουν καλά πως διανύουμε δύσκολους καιρούς.
Ειδικότερα:
Σύμφωνα με το πρώτο πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών (Πρόταση Α΄), στη συγγραφή του οποίου συμμετείχε και η υποφαινόμενη και το οποίο κάνει πράξη το όραμα του Υπουργείου Παιδείας για το Νέο Σχολείο, ο εκπαιδευτικός που διδάσκει Μουσική είναι αποκλειστικά ειδικότητας Μουσικής και μεταλαμπαδεύει τις γνώσεις του με βιωματικές προσεγγίσεις σε εργαστήριο κατάλληλα εξοπλισμένο για το μάθημά του (βλ. Φ. 12/829/88413/Γ1/20-07-2010). Στο δεύτερο πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών (Πρόταση Β΄), όμως, η Μουσική προτεινόταν να διδάσκεται από οποιονδήποτε εκπαιδευτικό ανεξαρτήτου ειδικότητας και μουσικής γνώσης, αρκεί να επιθυμεί να διδάξει το μάθημα!... Επίσης σύμφωνα με τη Πρόταση Β΄, το μάθημα της Μουσικής προτεινόταν να διδάσκεται κατά εξάμηνα κι όχι σε όλη τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ενός μαθητή, κάτι που είναι βέβαια εντελώς αντίθετο με τη φύση της μουσικής εκπαίδευσης, η οποία χρειάζεται να είναι συνεχής και διαρκώς ανατροφοδοτούμενη και επομένως σε καμία περίπτωση δεν ενδείκνυται η διακοπή της.
Ευτυχώς το Υπουργείο Παιδείας και συγκεκριμένα η υφυπουργός κυρία Εύη Χριστοφιλοπούλου, φαίνεται να αφουγκράστηκε την ανησυχία των εκπαιδευτικών και επέλεξε τελικά το Πρόγραμμα Α΄ να εφαρμοστεί στα σχολεία, τουλάχιστον για το σχολικό έτος 2011-12.
Οι μουσικοί, ωστόσο, περιμένουν (και παραμένουν) με κομμένη την ανάσα να δουν αν η μουσική παιδεία στα δημόσια σχολεία θα επιβιώσει πέραν του τρέχοντος σχολικού έτους 2011-12 ή θα συνθλιβεί στις συμπληγάδες της οικονομικής κρίσης -μαζί με τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των μαθητών μας που τόσα τους αξίζουν και τόσα τους οφείλουμε όλοι -πολιτεία και εκπαιδευτική κοινότητα- ειδικά σε αυτή την κρίσιμη οικονομική και κοινωνική συγκυρία.
* Η κυρία Γεωργία Γ. Μαρκέα είναι Σχολική Σύμβουλος Εκπαιδευτικών Μουσικής, Μεταδιδακτορικό και Διδακτορικό στην Μουσική Εκπαίδευση, Ινστιτούτο Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου του Λονδίνου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου